fuck_that_shit

Να επιχειρήσω σε μια χώρα όταν όλα είναι σκατά;

Έλαβα εχθές μια πολύ ενδιαφέρουσα ερώτηση από την Ιωάννα.

“Ας υποθέσουμε πως κάποιος έχει μια ιδέα για ένα application, το οποίο είναι εξαιρετικό για την Ελλάδα, αλλά με μερικές αλλαγές κάνει και για κάποιες χώρες του εξωτερικού. Δεδομένου πως εδώ έχει πολλές διασυνδέσεις για να προωθήσει το εγχείρημα, αξίζει να το κάνει στην κατάσταση που βρίσκεται η χώρα; Οταν είναι όλα σκατά;”

 

Η αλήθεια είναι πως το θέμα αυτό είναι στο μυαλό μου πολύ καιρό τώρα, αλλά παίρνω την ευκαιρία που μου δίνει το ερώτημα αυτό να βάλω λίγο την σκέψη μου σε τάξη και σε κείμενο.

Ας πάρουμε λοιπόν ως βάση τα γεγονότα.

 

Η χώρα είναι ένα μαύρο χάλι. Νομίζω αυτή η πρόταση συνοψίζει την όλη κατάσταση. Δεν θα αναλωθώ όμως στο να αναλύσω “το χάλι”, γιατί αυτό κάνουν οι losers. Και σίγουρα δεν είμαι από αυτούς.

Τα πράγματα λοιπόν δεν είναι καλά και η γνώμη μου είναι πως μάλλον δεν θα είναι για πολύ καιρό ακόμα.

Δεν είναι όμως όλος ο κόσμος έτσι. Αν κλείσουμε τις τηλεοράσεις και τα ραδιόφωνα, θα διαπιστώσουμε μια εντελώς διαφορετική πραγματικότητα. Κακά τα ψέματα. Τα ΜΜΕ κάνουν στην άσχημη πραγματικότητα, ότι η μαγιά στο κέικ (Τι είπα πάλι!! Αυτό θα το κάνω μπλουζάκι).

Ξεκινάμε λοιπόν με θετική σκέψη και μόνο. Αυτή είναι η βάση για τα πάντα!
Γιατί τα περισσότερα πράγματα που συμβαίνουν στον πλανήτη είναι όμορφα. Τα ελάχιστα άσχημα, απλά πουλάνε. Γνωστό.

Σχετικά με το ερώτημα. Αυτό που θέλω σε πρώτη φάση να πω στην φίλη Ιωάννα, είναι πως αν δεν ξέρω το target market είναι λίγο δύσκολο να τοποθετηθώ πολύ συγκεκριμένα. Θα το κάνω λοιπόν λίγο πιο γενικά ώστε να είμαι και περισσότερο ωφέλιμος και στους υπόλοιπους.

Να λοιπόν πώς σκέφτομαι.

 

Ό,τι έχει να κάνει με το internet, έχει και την δυνατότητα να είναι global. Και όταν υπάρχει αυτή η δυνατότητα, γιατί να την χάσω;

Αυτό βέβαια γενικά, γιατί υπάρχουν και εξαιρέσεις. Αν για παράδειγμα το app αφορά σε μια Ελληνική ιδιαιτερότητα, τότε είναι αυτονόητο πως η εξωστρέφεια θα είναι πρακτικά αδύνατη.

Είπες όμως, πως με μερικές αλλαγές θα μπορεί να αφορά και άλλες χώρες. Εκεί νομίζω απάντησες μόνη σου. Και μόνο το γεγονός πως μπήκες σε μια τέτοια σκέψη, κάτι λέει.

Η γνώμη μου λοιπόν είναι πως όταν είναι δυνατόν, καλό είναι να στοχεύουμε globally. Γιατί να περιορίζουμε το κοινό στο οποίο απευθυνόμαστε; Γιατί δηλαδή να μην ξεκινήσεις με στόχο μια χώρα του εξωτερικού, και μετά μια άλλη και μετά μια άλλη και σιγά σιγά να έρθεις και στα ενδότερα όταν οι καταστάσεις θα το επιτρέπουν;

Προσοχή! Το στοχεύω παγκόσμια, δεν σημαίνει δεν στοχεύω.

 

Εδώ υπάρχει μια παγίδα. Ακόμα και όταν κάνουμε κάτι με στόχο όλο τον πλανήτη, δεν πρέπει να παραβλέψουμε το γεγονός πως αυτό θα γίνει μόνο με ένα βήμα κάθε φορά.

Αν ξεκινήσουμε με τόσο γενική στόχευση, η έννοια της στόχευσης χάνεται με αποτέλεσμα να μην μπορούμε να προσδιορίσουμε το προφίλ του κοινού μας. Έτσι δεν θα ξέρουμε ποιους ψάχνουμε.

Ορίζουμε λοιπόν βήμα βήμα, πού θέλουμε να απευθυνθούμε και δεν κάνουμε το επόμενο βήμα πριν ολοκληρώσουμε με επιτυχία το προηγούμενο.

Niche markets

 

Μην μπερδευτούμε. Το γεγονός πως στοχεύουμε παγκόσμια, δεν σημαίνει πως ξεχνάμε την αρχική στόχευση του προϊόντος μας.

Αν για παράδειγμα φτιάξουμε μια εφαρμογή για οδηγούς λεωφορείων, η εφαρμογή μας καλό θα ήταν να λειτουργεί για όλους τους οδηγούς λεωφορείων σε κάθε χώρα. Δεν υπαινίσσομαι σε καμία περίπτωση, πως ξαφνικά θα πρέπει να προσθέσουμε λειτουργίες και για γιατρούς και δασκάλους ώστε να απευθυνόμαστε σε όλο και περισσότερο κόσμο.

ΟΧΙ. Το targeting είναι πολλές φορές και το συγκριτικό μας πλεονέκτημα. Απλά αφού υπάρχουν παντού π.χ. οδηγοί λεωφορείων, είναι χαζό να φτιάξουμε μια εφαρμογή (π.χ.) μόνο στα Ελληνικά.

Monetization

 

Ποια είναι η στρατηγική μας για να βγάλουμε λεφτά από την εφαρμογή μας; Το target group μας, έχει τα χρήματα για κάτι τέτοιο; Η απάντηση σε αυτή την ερώτηση, θα επηρεάσει πολύ τις κινήσεις μας.

Στην Ελλάδα του 2015, για παράδειγμα, η οικονομία έχει συρρικνωθεί εξαιρετικά. Το να πουλήσεις λοιπόν την εφαρμογή σου σε απλό κόσμο, θα είναι μάλλον “challenging”. Αν όμως στοχεύεις σε άλλα revenue streams, τότε η οικονομία της χώρας δεν σε αφορά και πολύ.

Αν για παράδειγμα το app σου είναι ένα niche social network μέσα από το οποίο θες να πουλήσεις αργότερα διεθνείς διαφημίσεις, τότε αυτό που θες ουσιαστικά είναι πολλούς active users. Οι πλατφόρμες που θα σου πουλήσουν τις διαφημίσεις είναι παγκόσμιες και υπάρχουν ήδη. Ετσι η κατάσταση της οικονομίας (με εξαίρεση τον ψυχολογικό παράγοντα) δεν σε επηρεάζει και πολύ.

Μην ξεχνάς! Ζούμε σε μια ευλογημένη εποχή.

 

Ναι μάλιστα. Αν και όλα φαινομενικά είναι σκατά (ιδιαίτερα αν βλέπεις πολύ τηλεόραση), η αλήθεια είναι πως σήμερα μπορούμε να ζούμε όπου θέλουμε και παράλληλα να “επιχειρούμε” όπου θέλουμε.

Η δυνατότητα για επιχειρηματικότητα ποτέ δεν ήταν καλύτερη και το κόστος για μια τέτοια κίνηση ποτέ μικρότερο. Υπάρχουν δυνατότητες που δεν υπήρχαν ποτέ στην ιστορία του ανθρώπου έως σήμερα. Και αυτό δεν μπορεί να μας το πάρει κανείς.

Κλείνουμε λοιπόν τηλεοράσεις, blogs και εφημερίδες, και κάνουμε focus σε αυτό που θέλουμε να φτιάξουμε.

Και απλά εκτελούμε.

Και αν μπουχτίζουμε καμιά φορά, κάνουμε μια βόλτα, ρουφάμε οξυγόνο και κοιτάμε τα άστρα. Ετσι το όποιο πρόβλημα, φαίνεται ένα τίποτα και γίνεται πιο απλό. Σε εμένα δουλεύει τουλάχιστον αυτός ο τρόπος! 🙂

Καλή επιτυχία!

Σχόλια

comments